testata inforMARE
Cerca
26 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
22:50 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics

B)I TRAFFICI MARITTIMI
B1 L'EVOLUZIONE DEI TRAFFICI MARITTIMI
Le principali merceologie
Una previsione
B2 I TRAFFICI PETROLIFERI
Gas naturale liquefatto
B3 LE RINFUSE SOLIDE
I minerali di ferro
Il carbone
I cereali
B4 I TRAFFICI CONTAINER
B5CROCIERE
B6 TRAGHETTI E CABOTAGGIO
B7 I TRASPORTI MARITTIMI IN ITALIA


B5 CROCIERE

Il mercato crocieristico mondiale è in forte espansione: nel 1996 ha raggiunto 6.280.000 passeggeri, a fronte dei 5.500.000 passeggeri dell'anno precedente, con un trend in forte crescita previsto per i prossimi anni. In effetti dopo una pausa di riflessione, tra il '94 ed il '95, il mercato mondiale delle crociere sembra aver riacquistato in tutto e per tutto la spinta iniziale, registrando un trend di crescita costante superiore all'8,5% su base annua e beneficiando, nel secondo semestre del 1996, di un'impennata dell'11,3%.


IL MERCATO CROCIERISTICO NEL MONDO

(milioni di passeggeri)

Fonte: CLIA - Ocean Shipping Consultants

I dati 1995 relativi alla provenienza dei passeggeri evidenziano la continua prevalenza Nord Americana (78%), anche se si riscontra la tendenza ad una lieve contrazione (-2,2% sul 1994). E' comunque da rilevare il fatto che il mercato Nord Americano ha registrato dal 1980 al 1993 un tasso di crescita medio annuo pari al 7,6%.

Gli altri mercati nel 1995 hanno invece presentato una tendenza espansiva (+11,8%).


IL MERCATO CROCIERISTICO - PAESI DI PROVENIENZA PASSEGGERI

Fonte: Costa Crociere

Con riferimento alle aree di destinazione vediamo che i Caraibi guidano con l'assorbimento del 57,3% del mercato, seguono l'Alaska con il 9,5% ed il Mediterraneo con il 9,3%, altre destinazioni 23,9%.


IL MERCATO CROCIERISTICO - PRINCIPALI AREE DI DESTINAZIONE

Fonte: CLIA - 1996

Per quanto riguarda la tendenza futura, nel Nord America le aspettative relative alla domanda complessiva per i prossimi 3-4 anni anticipano un incremento dell'ordine del 5%-7% annuo del numero dei croceristi; per l'Europa si prevede un'espansione del mercato dell'8% - 10%. Nel 1997 complessivamente Europa e Mediterraneo conquisteranno stabilmente il ruolo di secondo grande mercato crocieristico del mondo, superando l'Alaska e la costa occidentale degli Stati Uniti.

L'evoluzione dell'offerta in questo settore sta seguendo un ritmo molto elevato: l'attuale offerta mondiale pari a circa 130.000 posti letto, a seguito dell'introduzione delle 26 nuove navi con ordine già confermato da qui al 2.000 vedrà un incremento di 46.784 posti (35% di aumento dell'offerta).

1999 (prev.)
1997
Var %
1 Carnival Cruise Corporation 38.65431.755
+ 21,7%
2 Royal Caribbean Cruise Line 24.72418.774
+ 31,7%
3 Princess Cruise / P&O 22.00215.502
+ 41,9%
4 Kloster Cruise 10.8059.765
+ 10,6%
5 Costa Crociere 8.1909.590
- 14,5%
5 Celebrity Cruise 9.9726.232
+ 60,0%
7 Cunard Line5.624 5.624
- -
8 Regency Cruises 4.3854.385
- -
9 Louis Cruise Line 3.0073.007
- -
10 Premier Cruises Lines 2.1942.194
- -

LE PRINCIPALI SOCIETA' ARMATORIALI - CROCIERE

(numero di posti letto disponibili)

Fonte: Il Sole 24 Ore / Costa Crociere

Anche in questo settore lo scenario delle società armatoriali è in continua mutazione: la Carnival Corporation, già leader del settore, ha recentemente acquisito la Costa Crociere ed avviato trattative, che poi però sono arrivate ad una rottura, con la Hyundai per l'ingresso nel mercato asiatico; con queste operazioni ha aumentato ulteriormente la propria quota di mercato e conquistato la leadership su pressoché tutti i mercati. Anche i contendenti diretti però non sono rimasti a guardare, è notizia recente l'acquisizione della Celebrity Cruise - Chandris dal parte della Royal Caribbean, mentre la Princess Cruise ha messo sul piatto della bilancia un massiccio programma di potenziamento della flotta. Inoltre nel prossimo futuro nuovi operatori si presenteranno sul mercato, quali ad esempio la Disney Cruise Line del colosso Disney, segno di ulteriori interessamenti in questo mercato.

Nel mercato caraibico, mercato principale in termini di numero di passeggeri, la società leader è la Carnival Cruise Corporation, nel Nord Europa la Princess Cruise e nel Mediterraneo e nel Sud America la Costa Crociere.

I gruppi crocieristici mondiali stanno investendo qualcosa come 17 mila miliardi di lire in nuove navi, con l'80% di questo portafoglio ordini destinato a confluire nelle flotte dei quattro market leader. La necessità di implementare economie di scala sempre più accentuate, che si formalizza sulla standardizzazione del prodotto e sull'abbattimento dei prezzi, sta modificando profondamente lo scenario, provocando una polarizzazione attorno a pochi gruppi in grado di operare rispettando queste regole.

Anche in questo settore, come già visto per i contenitori, si assiste ad una corsa al gigantismo, in modo da poter beneficiare dellegià citate economie di scala: delle 26 navi attualmente in ordine od in costruzione 13 superano le 70.000 tsl e 5 sono superiori alle 100.000 tonnellate di stazza lorda. Al momento esiste in circolazione una sola nave di queste dimensioni, varata alla fine del 1996; la più grande nave in ordine raggiunge le 130 mila tonnellate ed i 4.000 passeggeri di capacità, valori fino a qualche anno fa impensabili.

Se si analizza invece il valore del business, si scopre che il bacino del Mediterraneo è un mercato particolarmente ricco: le stime parlano di un mercato intorno ai 1.240 milioni di dollari, al pari dell'Alaska ed a fronte dei 3.100 milioni di dollari dei Caraibi.

Sicuramente questi dati porteranno ad un ulteriore aumento del mercato mediterraneo, per una politica di diversificazione e per la globalizzazione del mercato da parte delle società leader ed a parziale assorbimento della nuova capacità di posti letto. Segnali di questa tendenza si sono già avuti con l'acquisizione della Costa Crociere, leader del mercato mediterraneo, da parte della Carnival Corporation e con l'aumento da parte della concorrente Royal Caribbean del numero di navi utilizzate nell'area mediterranea. Inoltre si iniziano a notare presenze di navi da crociera in mercati fino a dove pochi anni fa non erano presenti, ad esempio il mercato asiatico ed australiano ma anche l'Antartide ed altre destinazioni fuori dall'ordinario, alla ricerca di sempre nuove destinazioni da poter proporre ai propri clienti.

Già oggi i dati parlano da soli: nel 1997 le compagnie crocieristiche hanno offerto 299 partenze in Nord Europa e 757 nel Mediterraneo, contro le 135 e 689, rispettivamente, del 1996. Il tasso di crescita della domanda in Europa è largamente superiore, con punte del 17/20% di crescita annua, rispetto alla sostanziale stazionarità dei Caraibi.

Nonostante percentualmente il Mediterraneo non sia il mercato maggiore è in continua espansione, oltre che per le ragioni economiche sopra esposte, anche per altri motivi: i punti di interesse turistico, la sua localizzazione geografica ed il clima.

La forza principale del mercato Mediterraneo è la grande varietà di destinazioni e conseguenti escursioni che le compagnie di navigazione hanno a disposizione: aspetti paesaggistici, storici, ludici si fondono in un'offerta a tutto campo, e tutte queste destinazioni non sono mai a più di 12 ore di navigazione l'una dall'altra rendendo così possibile studiare itinerari con la navigazione nelle ore notturne ed il giorno destinato alle escursioni. Inoltre altro punto di forza è il clima, infatti oggi anche le più grandi flotte del mondo stanno iniziando a dislocare nei mesi estivi le loro navi nel Mediterraneo, navi che fino ad oggi erano tenute stanziali nei Caraibi.

Per la sua estensione in lunghezza il Mediterraneo viene normalmente suddiviso in due settori (East e West), e l'Italia viene spesso scelta per la sua naturale posizione geografica centrale come punto di partenza o interscambio delle crociere verso le due aree.

Il profilo della crociera, anche in conseguenza delle rivoluzioni sopra delineate, sta cambiando: da vacanza lussuosa e d'élite si sta evolvendo verso prodotto di massa (concetto portato avanti in particolar modo da Carnival, compagnia n°1 al mondo), con un conseguente incremento dei passeggeri più giovani con livello di reddito medio piuttosto che alto. Non sono comunque da trascurare anche le crociere di nicchia su navi piccole e particolarmente lussuose, significative in particolare per alcune situazioni di mercato italiane quali ad esempio Portofino, Capri, Portovenere ed altre località.

L'evoluzione del mercato crocieristico va inoltre verso una diminuzione della durate delle crociere, principalmente dovuta alla maggior incidenza in termini di volumi del mercato Americano, dove la quantità di vacanza standard a disposizione dei lavoratori è di 14 giorni all'anno (valore inferiore alla media Europea e di altri paesi), fatto che necessariamente porta questi clienti ad essere maggiormente attratti da forme di vacanza più brevi.

Un importante aspetto del mercato crocieristico è che esso realizza un effetto trainante sul turismo delle zone da esso toccate, e quindi ha effetti benefici per lo sviluppo delle economie locali.

Dal punto di vista delle possibilità che questo mercato offre ai porti, bisogna innanzitutto distinguere tra porti di destinazione e porti terminali. Un conto per un porto è cercare di diventare porto di destinazione, per cui è necessario avere peculiarità turistiche tali da poter giustificare l'interesse in uno scalo ed adeguate strutture ricettive a disposizione dei passeggeri; per questa tipologia di scali non sono fattori determinanti le infrastrutture portuali (basti pensare al numero di passeggeri che ogni anno sbarcano a Portofino dove le navi restano in rada). Altra cosa è ambire a diventare porto terminale per una compagnia o per una serie di crociere, infatti per candidarsi a queste posizioni è invece fondamentale avere ottimi collegamenti con i sistemi di trasporto internazionali: aeroporto efficiente e soprattutto servito con voli di linea per le principali destinazioni del mondo, buoni collegamenti stradali e ferroviari ed inoltre infrastrutture portuali (terminal passeggeri, parcheggi, servizi di approvvigionamento nave) efficienti, all'avanguardia sul mercato e convenienti in termini economici.

›››File
FROM THE HOME PAGE
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
A team from the Islamic Revolution Guards Corps landed by a helicopter seized the ship.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile